Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips

Friday, February 24, 2012

Pergantungan kepada Allah..



Apabila segala usaha telah dilakukan, maka berserahlah kepada Allah dengan sepenuh –penuh penyerahan…

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah…segala puji bagi Allah kerana masih lagi mengizinkan kita untuk bernafas sehingga saat ini, Allah masih lagi mengizinkan kita untuk berdoa memohon keampunan atas dosa-dosa kita sehingga saat ini, Allah masih lagi mengizinkan kita untuk menjadi umat Islam pada hari ini, Alhamdulillah..

                Kali ini, aku ingin berkongsi satu kisah yang aku dengar daripada fellow(warden) yang menjaga arasku di asrama. Satu kisah yang menunjukkan betapa pergantungan kepada Allah itu amat-amat-amat penting.

                Fellowku yang aku sanjungi (kenapa aku menyanjungi beliau akan aku terangkan sebentar lagi) membahasakan dirinya ‘I’ atau kadang-kadang ‘saya’. Baru-baru ini, beliau mengalami kecederaan di kakinya menyebabkan hujung tulang kakinya yang kecil(fibula klo x silap) sedikit patah dan kakinya bengkak. Beliau tidak mampu untuk berjalan agak lama (kurang pasti berapa lama tempohnya). Semakin diurut, kakinya semakin membengkak, beliau semakin bimbang. Pemikirannya sudah mula membayangkan bagaimana keadaannya jika beliau tidak mampu berjalan pada usia yang muda. Hati beliau gusar sehingga pada suatu hari, ibu beliau mendapat ilham untuk mencuba mengurut kaki beliau menggunakan minyak(x tau nme apa). Saat itu, beliau sudah mula berputus asa, hanya tinggal pengharapan kepada Allah.

Katanya, “Ya Allah, kalau kaki ni sembuh, it’s your work la,” (lebih kurang cam ni lah ayatnye)

                Alhamdulillah, kakinya beransur sembuh sehingga sekarang beliau sudah mampu berjalan seperti biasa. Itulah pergantungan kepada Allah dengan sepenuhnya. Apabila kita telah berikhtiar sedaya upaya kita, maka berserahlah kepada Allah kerana hanya dengan izin Allah sesuatu perkara itu akan berlaku.

                Kenapa aku amat menyanjungi beliau? Kerana beliau sanggup meluangkan masa bersama-sama pelajar lain, menyertai program anjuran hisbah(aras) bersama-sama. Ya, mungkin kerana beliau masih lagi single, maka beliau mempunyai banyak masa untuk diluangkan. Tetapi, aku yakin tidak semua fellow yang single sepertinya mampu melakukan demikian, turun padang bersama-sama pelajar. Satu akhlak yang amat bagus bagi seorang pemimpin.

marilah kita mengingati Allah sebanyak-banyaknye..


                Sebab kedua, apabila aku bersamanya, setiap kali sesuatu yang baik berlaku, beliau akan mengucapkan Alhamdulillah, Allahuakbar, Subhanallah atau apa-apa sahaja zikir yang memuji Allah. Sikap beliau seperti itu menyebabkan orang di sekelilingnya turut sama mengingati Allah dan selama hampir 19 tahun aku hidup, jarang aku temui orang sebegitu. Aku sendiri juga jarang mengucapkan Alhamdulillah jika sesuatu yang baik berlaku. Perkataan pertama yang akan disebut ialah “Yes!! Adakah kalian juga begitu?? Kalau tidak, Alhamdulillah..tetapi kalau ya, maka, marilah kita sama-sama berubah, membasahkan lidah dengan zikir. Haiya bina!!

No comments: