Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips

Friday, March 2, 2012

kuatkan semangatmu!!



Assalamualaikum w.b.t…

Pada saat ini, aku agak kecewa dengan kejadian yang berlaku di sekeliling aku. Jadi aku menulis ini untuk menaikkan semangat aku..semangat untuk berdakwah!! Moga boleh meningkatkan semangat dakwah kamu juga (^_^)

                Salah seorang ahli Aqsa Syarif pernah berkata dalam sebuah forum yang diadakan di tempat pengajianku, “Seorang warga Palestin berkata kepada saya,

“Aku tidak bimbangkan orangku di sini(Palestin), tetapi aku bimbangkan orang Islam di tempatmu,” saya hairan jadi saya bertanya kepadanya, “Kenapa?”

Maka warga Palestin itu menjawab, “Kami di sini diuji dengan peperangan, berpeluang untuk syahid di jalan Allah namun kalian diuji dengan kenikmatan dan kesenangan, ujian itu akan lebih mudah melalaikan kalian,”
Okey, setakat itu kata-kata ahli Aqsa Syarif itu. Hal lain, juga berkaitan dengan Palestin. Aku pernah baca satu buku bertajuk Sinergi karya Hilal Asyraf, di dalam buku itu ada menyatakan lebih kurang begini..
“Rakyat Palestin tidak mengharapkan kita membantu mereka di sana, tetapi cukuplah dengan mengukuhkan 
akidah masyarakat kita”

That’s it!! We have to strengthen our aqidah!! And aqidah of community!! But, how??????

Mari kita buka buku sejarah Islam..bagaimana Rasulullah s.a.w mengukuhkan aqidah umat, menegakkan kalimah syahadah (Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Muhammad itu pesuruh Allah).
Pengukuhan akidah berlaku dengan proses tarbiyah secara berterusan. Gimana?? Dengan berusrah!! Apabila adanya usrah, akan adanya orang yang akan ‘follow-up’ kita. Perubahan ke arah kebaikan bukanlah sesuatu yang mudah. Syaitan jin dan manusia akan sentiasa menghasut kita, menghalang kita untuk berubah. Makanya, kita tidak boleh sendiri, kita perlukan orang yang sefikrah(satu pegangan) dengan kita. Ahli-ahli usrah itulah orang yang sefikrah dengan kita, insyaAllah..

Jadi, kesimpulannya..marilah berusrah!!!

Untuk mengajak tidak semudah mengatakannya. Jadi aku fikir, walaupun hanya seorang sahaja daripada seribu orang di tempatku yang mahu bersama-sama aku, aku perlu teruskan perjuangan..kerana mungkin dengan seorang itu akan lahirnya orang-orang lain, insyaAllah..dan jika Rasulullah berada bersama kita sekarang, aku yakin baginda tidak akan membiarkan masyarakat pada hari ini terus leka. Aku yakin baginda akan terus mencari ikhtiar untuk merawat akidah masyarakat. Maka, aku juga perlu begitu!! Dan kamu juga!! Kita bukan sahaja perlu menjadi ummat yang bangga dengan Rasulullah s.a.w tetapi kita juga perlu menjadi umat yang dibanggakan oleh baginda!!

Ya Allah berilah kekuatan kepadaku dan semua orang yang berjuang untuk menegakkan agamamu agar kami terus berada di jalan ini. Bantulah kami dan bimbinglah kami, sesungguhnya tiada kekuatan melainkan dengan pertolonganMu..amin

No comments: