Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips

Sunday, February 12, 2012

Ini Peranan Kita..



Kehidupan itu satu anugerah, maka hargailah ia selagi kita masih lagi diberi kesempatan..

Assalamualaikum w.b.t..

Sahabat-sahabatku,
                Pada hari ini, perjalanan hidupku berjalan seperti biasa, pada waktu pagi aku bangun menunaikan solat subuh, kemudian, pada pukul 9.00 pagi aku ke kuliah, kemudian, makan tengah hari, solat, ke kuliah semula, solat, mandi, solat, study, tidur…begitu sahajakah perjalanan hidupku?? Setiap hari??

                Oh…tidak!!!! Adakah itu sahaja tujuan Allah menciptakan aku?? Solat, belajar, makan, tidur?? Tidak, aku pasti bukan itu sahaja tujuan aku diciptakan. Aku ada tanggungjawab lain..satu tanggungjawab yang sangat besar yang kadang-kadang aku abaikan..
    Yang penting aku tunaikan kewajipan aku, solat fardu, berpuasa pada bulan Ramadhan..itulah tanggungjawab aku, ada tanggungjawab lain lagi ke??
                
                Yup! Aku menunaikan kewajipanku, Alhamdulillah. Aku diberi kekuatan oleh Allah untuk menunaikannya, tetapi bagaimana dengan orang di sekelilingku?? Sahabat-sahabatku?? Saudariku?? Mereka juga menunaikan solat seperti akukah?? Mereka juga menutup auratkah?? Alhamdulillah, aku dikelilingi oleh orang-orang yang menjaga solat dan cara pemakaian mereka, menjaga pergaulan dan tutur kata mereka, insyaAllah.

                Tapi, sudah pasti tidak semua orang yang aku kenal adalah seperti itu. Maka adakah aku perlu membiarkan mereka begitu?? Orang yang mungkin menunaikan solat, tetapi mengabaikan yang lainnya?? Tidak mengamalkan Islam yang sebenarnya?? Itulah tanggungjawabku, tanggungjawab kita semua yang diberi kefahaman, insyaAllah.

                Apa tangunggjawab itu?? Mengajak diri aku dan juga orang lain kembali kepada Al-Quran. Ya, aku tidak sempurna, ibadahku tak sehebat mana, solatku mungkin tidak seberapa, bacaan Al-Quranku mungkin tidak mantap, dosaku mungkin lebih banyak daripada orang lain tetapi adakah itu alasan yang cukup kuat untuk aku berikan kepada Allah kelak seandainya aku disoal tentang tanggungjawabku ini??

                Manusia bukan malaikat, manusia tidak akan mampu lari daripada dosa, manusia tidak akan mampu sentiasa taat kepada Alah seperti para malaikat. Sebab manusia ialah manusia, tidak akan jadi seperti malaikat! Jadi, jika aku ingin menunggu sehingga aku ini sempurna dalam ibadah dan segala-galanya persis seperti malaikat, mungkin masa itu tidak akan tiba. Sampai bila?? Apabila kiamat tiba pun belum tentu amalanku sempurna.

Al-Quran itu satu kitab yang lengkap buat seluruh ummah!


                Jadi, sahabat-sahabatku yang amat aku sayangi, ayuhlah kita berpimpin tangan bersama-sama menuju ke jalan yang membawa kita ke syurga, insyaAllah. Tetapi, adakah kita ingin masuk ke syurga dan membiarkan sahabat-sahabat kita yang mungkin berada di jalan yang menuju ke sebaliknya?? Tidak mahukah kita menghulurkan tangan kita kepada mereka agar mereka juga bersama-sama dengan kita??

                Dalam kita melakukan perubahan ke arah kebaikan, ajaklah orang lain agar sama-sama berubah bersama kita. Mungkin tidak mampu mengajak dengan mulut, kita boleh berdakwah melalui teladan, mungkin boleh berdakwah melalui penulisan, mungkin boleh berdoa untuk sahabat-sahabat kita agar mereka juga diberikan hidayah oleh Allah seperti Allah memberi hidayah kepada kita.

Mungkin kita kecewa, mungkin kita berasakan bahawa perbuatan kita itu sia-sia, tetapi yakinlah pada Allah. Allah tidak melihat pada natijah tetapi Allah melihat kepada usaha kita. Sudah pasti hidayah itu milik Allah dan hanya Allah yang berkuasa untuk memberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Ucapan kita, penulisan kita, qudwah kita dan doa kita itu hanyalah usaha yang kita mampu lakukan sebagai seorang manusia. Itulah tanggungjawab kita, itulah tujuan kita diciptakan, bukan untuk solat, makan, belajar dan tidur semata-mata.



                Ayuh rijal dan nisa’!! Ajaklah diri dan orang lain agar kembali kepada Al-Quran, berpegang kepada agama tauhid yang satu iaitu Islam! Membentuk diri dan orang lain dengan Islam yang sebenarnya!! InsyaAllah!! Allahuakbar!! Lailahaillallah!!