Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips

Wednesday, November 30, 2011

aduHai HEARTY...


Apa yang sedang di rasai oleh hati kita sekarang? Tiada siapa yang tahu isi hati kita melainkan kita dan juga Allah, susahkan nak jaga hati? macam mana kita nak jaga hati kita ni daripada penyakit-penyakit hati?

but wait! sebelum tu, sebenarnya apa benda penyakit hati tu? kanser hatikah? atau perasaan bencikah? hmm..penyakit hati yang ana maksudkan di sini adlh spt dengki, sangka buruk, riak, bangga diri waghairuha(dsb)...

hati ialah sesuatu yg amat sukar utk dijaga, dipelihara kesuciannya..dlm satu hari tu, mesti ada salah satu daripada penyakit hati itu datang kepada kita, malah mungkin bukan satu, boleh jadi dua atau tiga jenis penyakit hati datang sekali gus..

Al-Miisal (contoh-contoh)
"depn dia ni, aku kenalah tunjuk bek ckit, klo x jth saham nanti" ni kes riak, hipokrit pun ada.

tgk kes ni plak..
"Aish, baiknya aku hari ni, aku solat sunat dhuha, solat sunat seblm n slps zohor, mmg hebat lah aku hr ni,"
orang ni dah bagus, buat ibadah, tp tetibe je rasa ujub dtg..ish3, melayang pahala ibadah

n banyak lagi kes2 yg lbey krg sme berlaku kan3??

jadi, benda ni mmg ssh utk dielakkan, sbb pe? sbb syaitan tu akan buat apa sje utk tarik kita supaya melakukan dosa dgn penyakit2 hati ni.. so, pe bley kita buat? nak elak mmg susah..jadi...

jom cek hati..ada penyakit pe??

banyak2 lah beristighfar..mohon keampunan kepada Allah, kdg2 kita tahu apa yg kita rasa tu salah, tp kita ttp rasa mcm tu..sbb kita manusia yg lemah, kita x mampu lwn perasaan tu tanpa kekuatan drpd Allah, tanpa petunjuk Allah, tanpa pertolongan Allah, kita takkan mampu menjga hati kita...

mohonlah ampun kpd Allah selagi kita masih ada masa, kita perlukan pertolongan Allah utk jaga hati kita..ada satu ayat Al-Quran yang ana baru jumpa td, mksudnya begini..

"Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu; jika kamu orang yang baik, maka sungguh, Dia Maha Pengampun kepada orang yang bertaubat," (17:25)

hati ana terasa tenang bila ana terjumpa ayat ni..yakinlah pada Allah, selagi mana kita memohon keampunanNya, Dia pasti akan ampunkan kita, sebab Dia Maha Tahu bhw kita hambaNya yg lemah..

so, dlm kes hati ni, mintalah ampunan Allah dengan sebanyak-banyaknya, istighfarlah kpd Allah, minta pertolongan Allah agar Dia melindungi kita daripada penyakit-penyakit hati ini...

Ya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu, Engkau jualah yang Maha Mengetahui apa yang tersirat di hati kami Ya Allah, maka Ya Allah yang Maha Melindungi, lindungilah kami daripada penyakit-penyakit hati ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami dan tetapkanlah hati kami di jalanMu yang lurus..amin..moga kita sentiasa dalam redhaNya..


No comments: