Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips

Sunday, February 17, 2013

Buat shbatku(2)



Alhamdulillah..segala puji bg Allah ats segala nikmat yg kita peroleh hari ini..hari sebelumnya..dan hari2 mendatang..moga kita termasuk dlm golongan hamba2Nya yg sentiasa bersyukur..amin..

Hari ni ulg tahun kelahiran shbat saya…nur syahirah salahuddin….sanah helwah sahabatku(walaupun da lbey pkul 12)…

Hmm..sy x masuk 20 lg..hehe..muda lagi la nih (yeke?)

Umur sy, to be specific..19 tahun 4 bulan 24 hari..so u can guess ble bday sy..
19 tahun..or 20 tahun..ley kire muda ke? Lme gak tu kn..20 thn..cbe imagine, 20 (or bce ngan umur anda sekarg) tahun yg lalu..kita kuar drpd perut mak kita..menangis…tau makan, nangis, tidur..pastu kita mula beljr ketawa..form attachment, object permanence, learn to say ‘no’ then ‘yes’..bla..bla..bla..ok, klo nk tau detail ley bc bku psychology..hehe..

Klo kte compare 20 thn lps ngan kita skang nih…sgt8 byk bezanye kn?? Klo dlu kita asyik nk berkepit ngan mak je, skang mungkin nak berkepit ngan pkwe..heheh..klo de ( x spatutnye de pun)..klo x de nk berkepit ngan BFF la..klo dlu kita pakai baju berkedut seribu pun x kish tp skang klo de kedut ckit je pun..still rajin nk iron bj…klo dlu kita malu2 kucing nak bertegur spe ngan org yg kita x knl..skang mungkin ble jmpe org je ley sembang dgn ramahnye walaupun br knal 1 minit..dan byk lagi la perubhn len…

Jadi, pendek kata..kita makin mtg kn..insyaAllah..makin berdikari, mampu menguruskn hal sendiri..or da ley kawin(yeke?)..hehe, gurau..hmm..rse best x jd org bsr? I mean in term of umur la..bkn saiz badn..

Ble umur bertambah..kematangan bertambah..skill2 tuk hidup bertambah..ilmu bertambah..maka bertambahlah tanggungjwb kita…jom2 kita listkn watak kita kat ats dunia ni!!

-muslim
-anak
-adik/kakak/abang
-pelajar
-sahabat
-kawan

Ada lg k?? klo de pndai2 la tmbah sndiri..hehe..tp nk ckpnye byk benor tggjwb kat bahu kita nih..cme tinggal kita sdr / tak..tu je..

Dan utk setiap tggjwb yg kita pgg ni akan disoal oleh Allah kt akhirat nanti..huh, takutnye! Sume ni amanah yg kita kne pikul….x dak pilihan len…hang nak ke x nak hang kne buat gak…

“Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, “sungguh, aku termasuk orang – orang muslim (yang berserah diri)?” (41:33)

“Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu,” (31:14)

“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakn apa yang diperintahkan” (66:6)

Dan byk2 lagi ayat2 dlm Al-Quran ttg pe yg Allah suruh kita buat..atau dgn kata len, tanggungjwb kita yg akan disoal oleh Allah kelak…



Hmm..so, bkn ske2 je ley jd org besar nih..byk tanggungjwb tau! Kdg2 rse cam besnye jd budak2..bahagia je, x yah pikir mslh dunia..huhu..bahagia ngan dunia ciptaan sndiri..tp itulah sunnatullah…tetapan Allah..yang kecik akan jd besar, yg muda akan jadi tua, yg hidup akan mati..it’s a cycle that we have to pass through…

In a nut shell..hehe, cam nk buat kesimpulan essay plak..k lah, kesimpulannye..renung2kanlah..muhasabahlah..let’s say kita mati sok or lusa..klo Allah tnye kita, apa yg kita da buat dgn umur kita, harta kita, ilmu kita???????????? Apakah jwpnnye??????

-Gulp-

2 comments:

Cik Eden said...

jenguk blog qamilah la jap...hehehe...klau rajin singgah la blog sy ye..billaeden.blogspot.com

Cik Eden said...

jenguk blog qamilah la jap...kalau rajin singgahla blog sy...billaeden.blogspot.com :)